Att känna sig misslyckad

Fick en liten tankeställare idag. En av mina vänner, som jag har kännt sedan 13 år tillbaka skrev i ett sms att hon kände sig riktigt misslyckad. Helt befängt! Saken är denna: Jag har inga vänner som inte har något som jag inte ser upp till. Vissa mer, vissa mindre. Denna person är och har alltid i mina ögon varit riktigt stark, duktigt på det hon har gjort, vare sig det handlar om skola eller jobb. Det är en person jag alltid har och kommer lyssna på, framförallt kan jag lära mig så mycket av henne. Och just denna person skriver att hon känner sig misslyckad!

Min första tanke var: Om du är misslyckad, vad är jag då?

Jag har flera gånger kännt mig misslyckad och speciellt när jag får panikattacker och ångesten sköljer över en, så jämför jag mig med alla mina närmaste vänner. Då, så ser jag bara det positiva hos de och endast de negativa hos mig. Det blir nästan en hävstångeffekt. Man känner sig extra misslyckad.

Jag tror att i vår vänskapskrets kommer man då och då känna sig misslyckad. Inte för att man är dum i huvudet eller för naiv och inte kan se sina bra sidor utan mer att just då i den stunden önskar man att man kanske kunde vrida tillbaka klockan och välja en annan väg. Jag menar inte att man vill fly undan den man är, utan just då i den situationen, vill man vara i någon av sina vänners skor.


Kommentarer
Postat av: anna

att umgås med folk som får en att känna sig misslyckad låter inge vidare...



Ska det vara så?

2009-03-14 @ 00:46:13
URL: http://vitstuga.blogg.se/
Postat av: Anonym

det handlar inte om att man umgås med folk som får en känna sig misslyckad utan att man då och då känner sig misslyckad för att ens närmaste krets har lyckats på olika sätt. Jag har lyckats på ett sätt och de andra på annat. Ibland skulle man vilja vara i de andras skor.



2009-03-14 @ 01:38:26
Postat av: Anonym

Richard, tack för de snälla orden! Och visst har du helt rätt! Det är klart att man alltid jämför sig med sina nära och kära... Men vi alla tar olika vägar och vi gör saker i olika ordning. Samtidigt jämför man sig med den perfekta mallen och det är väl där det blir galet och känslan av misslyckanden infinner sig. Samtidigt; jag är glad över att jag valt den väg jag valt. Jag måste bara bli mer klar över hur jag vill att min framtid ska se ut. Jag vet inte riktigt det och det stressar mig... Men en sak vet jag; jag är otroligt stolt över alla underbara människor jag har i min omgivning; och du är en av dem! Tack!

2009-03-14 @ 09:49:46
Postat av: Anonym

Man er kun mislykket hvis ikke man lærer af sine fejl eller ikke vælger at tage til sig. Rom blev ikke bygget på en dag, og mange af livets store erfaringer kommer af små fejl og følelsen af at mislykkedes. Så kommer det naturligt at gøre sit bedste! CHIN UP! The only way is up! Hugz :-)

2009-03-15 @ 23:44:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0